W poszukiwaniu kobiecości 

 

W październiku miałam wyjątkową okazję i przyjemność wziąć udział w kolejnej edycji wydarzenia "W poszukiwaniu kobiecości". To były wspaniałe dni spotkań z kobietami, pełne rozmów w kameralnym gronie, możliwość wymiany doświadczeń, a także inspirujących warsztatów i niezwykłych historii.

 

W programie spotkań były między innymi: terapia sercem, przygotowania własnych eko kosmetyków, smakowanie leczniczych nalewek, sposoby na opiekowanie się sobą czy też metamorfozy z ekspertkami od makijażu i bra fitterką. A to tylko część interesujących spotkań.

 

Miałam w tym swój wkład mogąc poprowadzić dla uczestniczek wykład pt" Obalamy mity dietetyczne", podczas którego przygotowałyśmy jaglany deser oraz poprowadziłam zajęcia pt. zdrowy kręgosłup.

 

Drogie Dziewczyny, Uczestniczki wydarzenia "W poszukiwaniu kobiecości".
To głównie dla Was skierpowany jest ten wpis oraz dla tych wszystkich, którzy nadal wierzą, że najlepiej smaży się na oleju rzepakowym, a smalec Cię zabije.

Obalamy mity dietetyczne

Podsumowanie mojego wykładu w punktach oraz w tekście obiecane linki.

  • Kluczem w doborze produktów jest ich jakość. Jabłko jabłku nie równe, jajko jajku nie równe. Wybieraj jaja ekologiczne, wiejskie, dobrej jakości mięso i warzywa.
  • Mięso tłuste jest korzystaniejsze dla zdrowia niż chude. Wybieraj golonki, żeberka (przepis), tłustsze kawałki wołowiny (przepis) i wieprzowinę (mój ulubiony przepis na świnkę), zamiast chudej piersi kurczaka czy indyka.
  • Tłuszcze zwierzęce nadają się do smażenia (słonina, smalec, ghee, masło klarowane...) a roślinne nierafinowane tylko na zimno. Wyjątek olej kokosowy, na którym można smażyć i piec oraz oliwa z oliwek, na której można smażyć lub piec w niezbyt wysokich temperaturach i przez krótki czas.
  • Wyeliminuj ze swojej kuchni wszystkie oleje rzepakowe, słonecznikowe (są toksyczne!) do smażenia, a zastąp je tłuszczami zwierzęcymi, olejem kokosowymoliwą z oliwek najlepiej extra vergine niefiltrowaną, z pierwszego tłoczenia na zimno.
  • Unikaj połączenia tłuszczu z węglowodanami przetworzonymi i prostymi np. nie łącz żeberek z ziemniakami, pizzy z serem (tu przepis na zdrową pizzę), kiełbasy z kajzerką itp. Takie połączenie od razu idzie w biodra i wszędzie tam gdzie nie chcesz.
  • Nie musisz jeść mięsa codziennie, nawet korzystnie dla środowiska jest 2-3 x w tygodniu zjeść coś innego. Wtedy wybieraj pstrąga, dorsza, jaja, strączki i nabiał jeśli dobrze je tolerujesz lub po prostu zrób sobie warzywny dzień i zjedz zupę z odrobiną oliwy lub sałatkę z vinegrettem na oleju rzepakowym (najlepszy rzepakowy jaki jadłam kupisz tutaj)
  • Łącz mięso z zielonymi warzywami (pomarańczowe i czerwone też są ok) np. grillowany schab z sałatą, burger wołowy z puree z brokuła, żeberka ze szpinakiem itp
  • Owsianki to nie jest optymalny pokarm dla ludzi bo zawierają kwas fitynowy, który wypłukuje minerały tj żelazo, więc nie jest dobrym pomysłem np dla osób skłonnych do anemi. Owsianki tak, ale okazjonalnie i najlepiej na kolację. Przepis na najlepszą "owsiankę" jaką jadłam.
  • Na śniadanie zjadaj białko w połączeniu z tłuszczem (bez węglowodanów!). To wyreguluje poziom cukru we krwi i sprawi, że będziesz nasycona przez kilka godzin, a napady głodu miną. Co możesz zjeść? np: omlet z malinami (inne jagodowe też są ok), babeczki z wołowiną, omlet a la pizza, jajecznicę na pomidorachomlet ze szpinakiem i mielonym mięsem itp. Tutaj kupisz mąkę kokosową i migdałową użytą w przepisach. 
  • Nabiał jedz w ograniczeniu jako dodatek do jadłospisu. Wybieraj tłuste sery (żółte długodojrzewające, camembert, brie, cheddar, mozarella), śmietanę bez karagenu (ta jest wyśmienita) i dodatków, jogurt grecki, unikaj jogurtów light i smakowych (mają masę cukru), maślanek i kategorycznie mleka z kartonika!!!
  • Nie pij regularnie soków owocowych (nawet świeżo wyciskanych), szczególnie na śniadanie, mają bardzo dużo cukru i powodują, że będziesz czuła ciągły głod, jedz za to całe owoce max 1 porcja dziennie (nie do śniadania - wyjątek: odrobina jagodowych)
  • Popraw trawienie poprzez codzienne spożywanie octu jabłkowego niepasteryzowanego (tutaj mój dostawca). 1 łyżka octu na szklankę wody ze szczyptą soli kłodawksiej (himalajskiej).
  • Jeśli nie jesz śniadania, to wypij rano duży kubek wody z solą kłodawską i octem jabłkowym, a potem wypij kawę kuloodporną tj: świeżo zaparzona kawa ekologiczna + 1 łyżka masła klarowanego lub ghee lub oleju kokosowego i opcjonalnie dolej ciepłego mleka kokosowego, wszystko zmiksuj blenderem. Posyp cynamonem cejlońskim i/lub kurkumą (szczypta). Możesz też kupić gotową mieszankę pt: energia do kawy od razu z przyprawami. Taka tłusta kawa nasyci Cię i pozwoli przetrwać do śniadania a także wyreguluje poziom cukru we krwi.
  • Jeśli cierpisz na insulinooporność, cukrzycę, Hashimoto czy chorobę autoimmunologiczną zaczynaj dzień od śniadnania bez węglowodanów (żadnych owsianek) i pij dużo wody z solą w ciągu dnia (3-4l), wyeliminuj laktozę, cukier i gluten! Zamień cukier na stewię, ksylitol lub erytrol jeśli brak Ci słodkiego. To podstawa, a resztę diety dopasuj do siebie.
  • Zmiast białej mąki wybieraj mąkę jaglaną, gryczaną, owsianą, orkiszową, kasztanową (pyszna i pięknie pachnie), ryżową, kokosową. Tutaj przepisy z użyciem tych mąk: babeczki piernikowe, ciasto jesienne, ciasto ze śliwkamiciasto jogurtowe z owocami i najprostsze i najsmaczniejsze ciasto na świecie: tarta tustykalna z owocami (owoce dowolne). Więcej zdrowych deserów tutaj.
  • Zamiast białego makaronu, ryżu i innych oczyszczonych węglowodanów zjadaj kasze np. jaglaną (przy Hashimoto uważaj na jaglaną), gryczaną nieprażoną (najlepsza!), ryż basmati biały, komosę ryżową, a jeśli nie masz przeciwwskazań to kasze glutenowe: jęczmienną, pęczak, bulgur, orkiszową oraz strączki tj: soczewica, ciecierzyca. Raczej unikaj soji (modyfikowana!), kukurydzy, fasoli i grochu gdyż są silnie wzdymające. Uważaj na kasze i ryż w torebkach foliowych gotowych do gotowania. Nie kupuj ich, gdyż plastik przenika do kasz!
  • Jeśli cierpisz na bóle i wzdęcia brzucha po spożyciu min jabłek, gruszek, brukselki, kapusty, strączków, nabiału to być może cierpisz na FODMAP (nietolerancja fruktooligosacharydów - taki typ węglowodanów). Wyeliminuj je z jadłopsiu na zawsze lub sprawdz jaka ilość Ci nie szkodzi. Tutaj cała lista produktów FODMAP.
  • Żadnego podjadania, podpijania pomiędzy posiłkami (ani jednego gryza)! To uniemożliwia chudnięcie.
  • Staraj się zachować min 4 h przerwy między posiłkami.
  • Postaraj się jeść w przedziale czasowym 6-8 h np: 10:00 śniadanie, 14:00 - obiad 18:00 - lekka kolacja lub 11:00 śniadanie 15:30 obiadokolacja. Z wiekiem nawet korzystniej jest jeść 1-2 razy dziennie dla zdrowia. Np zjeść obiad o 12:00 i pościć kolejne 24 h. Ale w czasie powstrzymywania się od jedzenia koniecznie pij dużo wody z solą kłodawaską.
  • Jeśli lubisz kawę możesz ją pić, 1-3 kawy dziennie są ok, chyba że jesteś wrażliwa na kawę, masz po niej drżenia, ból głowy itp wtedy ogranicz kawę do 1 lekkiej dziennie.
  • Nie pij kawy na pusty żołądek oraz do posiłków (upośledza trawienie). Herbata zresztą do posiłków też nie jest wskazana szczególnie przy anemi.
  • Jeśli rano chcesz napić się kawy przed śniadaniem wypij kawę kuloodporną (jw).
  • TOP 10 najbardziej odżywczych pokarmów dla człowieka: rosół na kościach (bez makaronu!), tłuste dobrej jakości mięso, wątróbka, jaja ekologiczne, olej kokosowy extra vergine, zielone warzywa, kiełki, kiszonki, ocet jabłkowy, woda z solą kłodawską. Z tych produktów łatwo skomponujesz dzienne menu np: śniadanie: omlet na boczku + kiszone ogórki i szpinak duszony, obiad: wątróbka duszona z cebulką + puree z brokuła i kalafiora + surówka z marchewki i jabłka, kolacja: jaglanka z owocami.
  • Rób zakupy na lokalnych targach, kupuj od rolnika, czytaj etykiety!. W Krakowie polecam Stary Kleparz, oraz wysyłka w obrębie Krakowa www.lokalneprzysmaki.pl, ale popularne dyskonty tj Lidl czy Biedronka też mają dobrej jakości produkty z serii bio i eko (sery, owoce i warzywa, sosy pomidorowe, olej kokosowy itp). W całej Polsce działa Lokalny Rolnik. Wejdź na stronę i znajdz grupę blisko swojego miejsca zamieszkania. Polecam też sklep online: https://e-superfood.pl/https://biosklep.com.pl/ kupisz tam dobre tłuszcze, energię do kawy kuloodpornej, dobre kasze i mąki bezglutenowe. Najlepszy olej rzepakowy i ocet jabłkowy kupisz tutaj: https://e-smaknatury.com.pl/
  • Stosuj suplementy, dostosuj je do siebie, ale najważniejsze na sezon jesienno-zimowy to Witamina D3 oraz K2 MK7 (sprawdzone firmy: NOW FOODS, Puritan's Pride, Swanson, Medverita), dawkę D3 niech dobierze Ci lekarz lub dietetyk po  uprzednim zbadaniu jej poziom we krwi (badanie 25 (OH) D3), Omega 3 (np. Swanson High Concentrate Omega 3), oraz Witamina C (np. NOW FOODS Witamina C 1000). Zapytaj dietetyka o dawkowanie dostosowane do swoich potrzeb. Wszystkie suplementy możesz kupić na Allegro u jednego dostawcy np. Planeta-Zdrowia
  • Rozważ stososowanie enzymów trawiennych (np. NOW FOODS, Super Enzymes lub takie) jeśli masz poważniejsze problemy z trawieniem. Zacznij od kapsułki po posiłku 2 x dziennie, po 2 miesiącach zmiejsz do 1 kapsułki dziennie do dowolnego posiłku, potem zrób przerwę 1-2 miesiące i sprawdź swoje trawienie. Berberyna i Kurkumina (nie kurmuma) to dwa suplementy, które działają mocno przeciwzapalnie i regulują gospodarkę cukrową np. w insulinoooporności.
  • I pamiętaj, żeby zawsze dietę dobrać pod siebie, swój stan zdrowia, aktywność fizyczną, nietolerancje pokarmowe i upodobania kulinarne.

 

W poszukiwaniu kobiecości

Dodaj komentarz
  • Joanna Sawicka-Gontarz
    2019-10-31 20:30

    Bardzo pouczający wykład z dużą dawka dobrej energii i zdrowego deseru😋
    Zaciekawione kobiety tylko sluchały i zadawały pytania-chłonęly ten zdrowy przekaz jak gąbkę pełną witamin!
    Dziękujemy raz jeszcze za ciekawą prelekcję oraz warsztaty z deserem i już zapraszamy na kolejny event na V edycje w marcu 2020 do Hotelu Wierchomla Ski & Spa Resort
    Joanna Sawicka-Gontarz-opiekun projektu " W poszukiwaniu kobiecości"

Subskrypcja

Bądź na bieżąco i otrzymuj na skrzynkę niepublikowane na blogu cenne porady!