Podpłomyki gryczane bez jaj, bez gluteni

 

Podpłomyki to genialna sprawa! Jestem zachwycona jak szybko i łatwo można je przygotować. Kiedy wracam z pracy lub z treningu i jestem naprawdę bardzo głodna, podpłomyki ratują mnie w tej podbramkowej sytuacji. Naprawdę nie trzeba wyjątkowych umiejętności, żeby sprawnie je przygotować. A są niewiarygodnie pyszne. 

 

Służą mi za chlebek, na który kładę co mi się żywnie podoba np. kawałki mięsa lub nawet dżem domowej roboty. Świetnie smakują również z rozpuszczoną gorzką czekoladą i na to szczypta soli. A ze świeżym masłem prosto ze Starego Kleparza i pomidorem malinowym... to już raj w gębie. 

 

Robiłam je już z wielu różnych mąk, ale najlepiej sprawdzają się gryczana, mieszanka gryczanej i ryżowej lub ziemniaczanej oraz mieszanka jaglanej i gryczanej. Ale tylko dobrej jakości np. od BioBabalskich. 

 

Na ostatnim zdjęciu widzicie podpłomyki w wersji orkiszowej (kupiłam bio mąkę od BioBabalskich). Nie dodałam do nich siemienia lnianego, które "skleja" mąki bezglutenowe, bo mąka orkiszowa zawiera trochę glutenu i dobrze się klei. Poza tym składniki są takie same.

 

Obie wersje pięknie "puchną" podczas pieczenia na mocno rozgrzanej patelni. Jak się domyślacie, orkiszowe są bardziej pękate, ale śmiało mogą konkurować i z gryczanymi. Jeśli nie macie przeciwwskazań zdrowotnych, to spróbujcie również wersji orkiszowej, ale kupcie mąkę dobrej jakości. To podstawa.

 

SKŁADNIKI

 

4 czubate łyżki mąki gryczanej
1 łyżka mielonego siemienia lnianego
2 łyżki ciepłej wody
1 łyżka oliwy z oliwek
trochę zimnej wody
sól

 

PRZYGOTOWANIE

 

  • Siemię lniane zalej ciepłą wodą i wymieszaj na papkę. Odstaw.
  • Wymieszaj mąkę z solą, dodaj wystudzoną papkę z siemienia, oliwę i tyle zimnej wody, aby powstało elastyczne ciasto (u mnie około 30-40 ml)
  • Wyrób ciasto rękami.
  • Jeśli ciasto będzie zbyt lepiące dodaj odrobinę mąki.
  • Ciasto podziel na 3 równe kawałki i rozwałkuj wzdłóż.
  • Suchą patelnię bardzo mocno rozgrzej i ułóż podpłomyki.
  • Piecz na bardzo mocno rozgrzanej patelni do czasu, aż powstaną charakterystyczne bąbelki i skórka zacznie się delikatnie przypalać.
  • Powtórz na drugiej stronie.
  • Podawaj ciepłe z oliwą do wiosennej sałatki lub solo.

 

Podpłomyki bez glutenu, bez jaj

Podpłomyki gryczane bez glutenu, bez jaj

Podpłomyki gryczane bez glutenu, bez jaj

Dodaj komentarz
  • Marta
    2018-05-11 23:03

    Czy można czymś zamienić siemię

  • Monika, Paleostrefa
    2018-05-12 09:47

    Marta, możesz zamienić na babkę płesznik albo jajo. Dobierz tylko wtedy odpowiednią ilosć mąki i wody, żeby ciasto było elastyczne (jak na pizzę).

Subskrypcja

Bądź na bieżąco i otrzymuj na skrzynkę niepublikowane na blogu cenne porady!